انتقد الشيخ خالد الجندي، الداعية الإسلامي، سؤال إحدى المتصلات ببرنامجه «نسمات الروح»، المذاع على فضائية الحياة، عن رأي الدين في خلعها للحجاب بعد ارتدائها له لعدة سنوات.

وقال «الجندي»: «أنا مش هاقول الحجاب بيقوم عليه الإسلام، ولكن حكم الحجاب فريضة، وأي واحدة عايزة تقلع الحجاب مش تستأذن شيخ.. تستأذن ربنا».

وأضاف «الجندي»: «أنا شخصيا معنديش مشكلة مع الحجاب اللي عايزة تقلعه تقلع، ولكن اللي عايزة تقلع الحجاب تستأذن ربنا الأول، تقول أستأذن ربنا إزاي، أنا شخصيا ما أعرفش، بس المهم إنك تقدري تقنعي ربنا إنك تخلعي الحجاب».

وتابع: «لو حد قالي عايز أسيب الصلاة، هقوله إنت حر، لو قالي حتى أنا عايز أكفر بالله، سأقول له أيضًا ليس لدي دخل، وستحاسب من قبل الله، ليس لدينا دخل في أحكام الله، بل نُبيّنها للناس فقط، وهو وحده الذي يُحاسب عباده على تطبيقها من عدمه، لأي سيدة تشك في أن الحجاب فريضة من قبل الله، أقول لها، (أخلعي حجابك وقفي بحجرتك بمفردك، هل تستطيعي أن تؤدي الصلاة وأنتي على هذه الحالة؟)، جميع أئمة الفقه قالوا بإنه فريضة، كل العلماء لم يقولوا بغير ذلك، ومن يقل إنه ليس بفريضة، مجرد شوية نصابين ابتلانا الله بهم».



القسم :

منوعات

اترك رد

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.